Berlingske fredag den 21. januar 2011
Af Niels Houkjær, kultur@berlingske.dk

5 stjerner ud af 6

Topograf: Superlativer over Møn
.........................................................................................................................

Grafikerparret Marianne Toftum og Ole Kragh-Sørensen udgiver ødselt pragtværk om Møn, Nyord og Bogø. Til utålmodig gennembladring og senere fordybelse.

Man mærker den foruroligende stigning op mod Høje Møn på vej til klinten, fordi man aner, hvordan turen vil ende: Lukt ud i det blå med blikket dybt ned i det smaragdgrønne hav. I værket om Møn nærmer vi os fornemt og litterært adstadigt klinten gennem den alt for tidligt glemte Heretica-digter Leif E. Christensens fabulerende roman »Fru Ullas forløsning« fra 1956, og vi dvæler i kridtet en stund - sådan rundt regnet i 75 millioner år - med Günter Grass, der i sit digt til bogen ønsker sig så dybt ned i kridtet, at »turister af en ny art« kan finde hans forstenede øre og læserens pegende finger.
Den tyske digter spiller selv som sommermønbo en kulturel rolle i forbindelse med bibliotekschef Marianne Hiort-Lorenzens årlige arrangement på Rødkilde Højskole, »Verdenslitteratur på Møn«. På den måde har det været nemt - og oplagt - for bogens iscenesættere - den udfolder sig som et velindstuderet stykke scenekunst - at redigere bogen. Møn er i den grad befolket af velskrivende digtere, journalister, skolelærere med specialer i biologi og historie, billedkunstnere, tegnere, fotografer og mad- og livskunstnere. En perlerække af intellektuelle og akademikere, blandet op med lokalbefolkningen, deres erindringer og meninger, som ikke sparer på superlativerne. Især billedsiden er helt formidabel og velgørende afvekslende med flere omhyggelige og helt unikke og originale vinkler på øerne.

Appetit på mere

Vil man dybere ned i øhistorien, kan man læse højskolestifteren og den travle Venstrepolitiker Frede Bojsens seksbindsværk. Historikeren Mikael Venge giver appetit på værket gennem omtalen af gamle arkivalier om Stegeborg, der nu ligger begravet under byens Netto-forretning placeret lige inden Mølleporten og byens gamle fæstningsanlæg. Men man kan også bladre videre i de 69 bidrag til bogen og læse om arkæologien omkring Busende på Østmøn, hvor lokalbefolkningen stadig hedder bøvsinger, eller følge den stakåndede biolog Leif Schack-Nielsen på jagt efter skovgøgeurt og esparsetter op over højdedraget Høvblege, der breder sig med overdrev fra havoverfladen op i 135 meters højde over en strækning på kun 2,3 km.
Der er mange spøjse stednavne på øen, og der er et rigt fugleliv, som er overladt til en af vore absolut skrappeste ornitologer, Per Schiemacker-Hansen, der valgte Grønland fra til fordel for Møn. Alt, hvad jeg savner i denne appetitvækker af en øbog er et citat fra Achton Friis efterårsrejse med »Rylen« til Nyord i 1922: »Nyords lille havn - jeg føler lyst til at række armene ud over dig og sige til tiden, denne onde tid, at her må den ikke stå stille, men bare gå forbi!«

En anden øforfatter, Martin A. Hansen, lod i sin kult-roman, »Løgneren«, sin hovedperson mene, at det ikke er ånd, men snylteri at stjæle i øens skønheder. Redaktører, tilrettelæggere og bidragydere til bogen om Møn og omliggende øer skal være tilgivet deres ukyske snylteri på øens skønheder. Anderledes kan det ikke være med stort talent for bogudgivelser og smovsende appetit på landskaber.

Lektørudtalelse
Af Maria Björnsdóttir

En kærlighedserklæring til Møn, Nyord og Bogø.

En cofeetable bog om Møn, Nyord og Bogø i en meget lækker og gennemarbejdet udgave. Bogen henvender sig primært til folk med tilknytning til de nævnte steder, eller til folk, der godt kan lide at læse litterære citater fra bestemte egne.
Bogen er en kærlighedserklæring til Møn, Nyord og Bogø, skrevet med citater og fortællinger, dekoreret med smukke fotografier, tegninger og akvareller. Bogen omhandler steder, begivenheder, mennesker, flora og fauna. Der er 69 forskellige bidragydere, ikke mindst bl.a. H.C. Andersen, Henrik Nordbrandt og Günther Grass, men også af lokale beboere. Dem er der 9.909 af på Møn, 1.111 på Bogø og 40 på Nyord, som der står i bogen. De fleste kender til Møns Klint og Liselund slot, men også fænomenet ”Verdenslitteratur på Møn”, smukke landskaber, fæstninger, fortidsminder og meget, meget mere kan man dykke ned i og lade sig forføre af i denne meget lækre bog.
Samlet konklusion:
En indbydende og smuk bog, der på poetisk og vedkommende vis giver indsigt i smukke og uforglemmelige steder ved hjælp af tekster, fotografier og tegninger om og af Møn, Nyord og bogø.